Waarom nemen we die man eigelijk nog serieus?

Geert Wilders

Waarom neemt de medis Geert Wilders nog steeds serieus wanneer het zo overduidelijk is dat hij maar wat uitkraamt. Neem zijn laatste uitbarsting, naar aanleiding van die voetbalrellen bij Jong Oranje – Jong Marokko:

Het optreden van de Tilburgse politie was een wanvertoning, stelde Wilders. De jeugdige Marokkaanse relschoppers zouden na de wedstrijd de vrije hand hebben gekregen. Ze moeten volgens Wilders keihard worden aangepakt. “Na een waarschuwing moet de politie het recht krijgen met scherp te schieten op bijvoorbeeld een been.”

Natuurlijk weet Wilders dat dit onzinnig is, dat de Tweede Kamer er nooit mee in zal stemmen en dat de politie zelf dit niet eens wil (en dat wil wat zeggen). Dit is gewoon weer puur stemmingmakerij om het dommere gedeelte van de bevolking bezig te houden. Iedereen weet dit, maar waarom kan dit net eens gewoon gezegd worden? Waarom niet eens gewoon aan Wilders vragen “en nu serieus”? Of “waarom komt u nu pas met dit voorstel, terwijl voetbalgeweld al jaren een probleem is”?

Links, Rechts en de Vooruitgang

Het is natuurlijk geen nieuws dat de sociaal-democratie in een diepe crisis verkeerd –dat verkeert het al sinds de jaren tachtig– maar de zogenaamde Fortuyn-revolutie van 2002 heeft deze crisis fors uitgediept, Was voorheen de PVdA, de belangrijkste sociaal-democratische partij, nog in staat de crisis te maskeren door regeringsdeelname en het nieuw elan van ‘Paars’, na de vernedering van de kamerverkiezingen in 2002 was dit ook onmogelijk. Niet alleen had rechts de strijd gewonnen, aan de linkerkant was er ook nog eens een “nieuwe” concurrent opgestaan, de ouderwets socialistische SP.

Kortom, de sociaal-democratie moest zich herbezinnen, op zoek naar nieuwe antwoorden, iets wat Paul Kalma, een van de huisfilosofen van de PvdA, heeft gepoogd te doen in Links, Rechts en de Vooruitgang wat ik momenteel aan het lezen ben. Ik ben echter bang dat nu al blijkt, na zo’n 75 pagina’s gelezen te hebben, Kalma de antwoorden ook niet heeft.

De sociaal-democratie is van nature altijd een compromis beweging geweest, die het socialisme probeerde te bewerkstelligen door te werken binnen de gevestigde orde om zo het kapitalistische systeem te hervormen tot een socialistisch systeem. Over de jaren is dat doel uiteindelijk verwaterd tot het vormgeven van “kapitalisme met een menselijk gezicht”, maar zelfs dat werd steeds meer losgelaten toen de PvdA meeging met de neoliberale consensus die in de jaren negentig zijn opgang deed in Nederland. Kalma probeert hier dit tij te keren, maar wordt gehinderd doordat hij veel van de rechtse kritiek over de sociaal-democratie heeft geinternaliseerd. Dat wil zeggen, hij lijkt te denken dat het slop waarin de sociaal-democratische ideologie in de jaren tachtig raakte te danken is aan het feit dat de aanhangers ervan te ver gingen, terwijl het probleem juist is dat ze niet ver genoeg gingen in hun pogingen het kapitalisme te hervormen.

De vorming van de moderne welvaarts of verzorgingsstaat is de redding van het kapitalisme geweest, na de diepe crisis van de jaren dertig. Hoewel de vorming hiervan het kapitalisme leek te beteugelen, was dit maar beperkt, doordat het veelal de taken overnam waar het bedrijfsleven toendertijd geen gat in zag: bejaardenzorg, het ziekenfonds e.d., maar tegelijkertijd de rest van het bedrijfsleven met rust liet: Philips noch Shell werden genationaliseerd. In feite creërde de overheid nieuwe markten voor het kapitalisme, niet alleen doordat mensen meer geld te besteden kregen, maar ook doordat het bedrijfsleven inzag dat bejaardenzorg of gezondsheidszorg wel degelijke winstgevend konden zijn, zeker als dit betekent dat je de overheid als klant krijgt… Vandaar ook dat ondanks alle neoliberale retoriek, er aan de fundamenten van de verzorgingsstaat nauwelijks wordt getornd. In plaats daarvan worden deze geprivatiseerd zodat er winst kan worden gemaakt aan die zaken die we allemaal nodig hebben over de rug van de belastingbetaler…

Het is deze economisch-politieke analyse die ik tot zover mis bij Kalma; hij schijnt te denken dat de omslag naar het neoliberalism gewoon gebeurde, een natuurlijk verzet tegen de consensus van de jaren zeventig. Dit maakt zijn boek maar beperkt bruikbaar, doordat hij de verbanden in de moderne geschiedenis maar half kan leggen. Neemt niet weg dat hij ondanks dit manco wel degelijk interessante dingen zegt. Het belangrijkste hiervan is het idee dat juist een meer gelijke samenleving de burger meer vrijheid geeft, in tegenstelling tot de neoliberale wijsheid dat gelijkheid en vrijheid lijnrecht tegen over elkaar staan. Niet voor niets “vrijheid, gelijkheid en broederschap”…

Hooligans zijn hooligans, Marokkaans of niet

Wat een domme opwinding weer over het voetbalhooliganisme dat dinsdag bij de oefenwedstrijd Jong Oranje – Jong Marokko plaats vond. Laten we wel wezen, dit soort voetbalgeweld is schering en inslag, denk bv. maar aan wat er op het Leidseplein gebeurde niet zolang geleden toen Ajax geheel onverdiend de Beker won, of wat die Ado aanhangers deden met hun eigen stadium. We kijken er geeneens meer vanop, maar nu zijn het Marokkanen die het doen en dan is het land weer te klein.

Hooligans zijn hooligans, of ze nu Marokko ondersteunen, ADO Den Haag of Ajax, criminelen en meelopers end ie kun je het team dat ze zogenaamd “supporten” niet aanrekenen.

Politie geweld in Leiden

Op Eurodusnie, een ooggetuigenverslag van hoe een medewerker van een Leidse weggeefwinkel bruut werd gearresteerd en mishandeld toen hij weigerde een legitimatiebewijs te laten zien:

De mij onbekende agent wil het legitimatiebewijs van Hans zien. Hans geeft aan geen reden te zien om zichzelf te legitimeren en ik eigenlijk ook niet: de kwestie met het karton is toch immers in der minne geschikt? Ik confronteer beide agenten met de daarnet gemaakte afspraak en stel dat er geen reden is om van Hans – die zich nota bene in ons gebouw bevindt – te verlangen dat hij zich legitimeert.

‘Dan doen we het anders’ antwoord de mij bekende agent waarop hij samen met zijn collega in een bliksemactie Hans de winkel uit sleurt en via een muur op de grond smijt. Een agent zet zijn knie in Hans zijn rug terwijl de ander hem in de boeien slaat. Hans schreeuwt het uit van de pijn. Nog geen minuut later scheurt de politie auto met Hans op de achterbank naar het politiebureau aan de Lange Gracht, enkele tientallen verbijsterde omstanders achterlatend.

Vier uur later stapt Hans weer de winkel binnen. Om zijn schouder een mitella met daarin een opgezwollen en in verband gewikkelde pols. Zijn hele lichaam doet pijn. Na een uur of twee in de cel te hebben gezeten hebben ze hem naar de EHBO post van het ziekenhuis gebracht waar hij is verzorgd. Daarna is hij in vrijheid gesteld met als afscheidscadeau een boete voor het niet legitimeren en een boete voor het niet op de juiste manier aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen.

Het is in deze zaak al onduidelijk of de agenten überhaubt wel om een legitimatiebewijs mochten vragen, aangezien ze zich niet op de openbare weg bevonden, maar in ieder geval laat dit incident weer zien hoe een puur administratief vergrijp aanleiding kan zijn voor politie geweld. Mede daarom zou de identificatieplicht moeten worden afgeschaft.

Nederlandse soldaten martelden toch?

Tijdens de missie zelf hoorden we er weinig over, maar er komt steeds meer naar buiten wat erop wijst dat de Nederlandse militairen in Iraq, nog afgezien van het feit dat ze daar zaten ter ondersteuning van een illegale bezetting, zich toch niet zo netjes hebben gedragen als het ministerie van defensie heeft doen voorkomen. Het laatste nieuws is dat Nederlandse militairen van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst mogelijk hebben gemarteld.

Hierbij zou het niet alleen gaan om “zware drukmiddelen” als het gebruik van hoofdkappen om te blinddoeken, het wakker houden van gedetineerden d.m.v. waterspuiten of het draaien van keiharde muziek om onderling contact te verkomen, maar ook “echt” martelen, m.b.v. een stroomstok. Dat heeft in ieder geval één gevangene verteld.